Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Reisverslag Parels aan de Oostzee

Parels aan de Oostzee

Reisverslag Parels aan de Oostzee. In september 2014 heb ik met Pelikaan Reizen de 12-daagse rondreis Parels aan de Oostzee gemaakt. Lees hier mijn verslag.

Dag 1 Op weg naar Berlijn

Nadat we door onze chauffeur en tevens reisleider voor de 12-daagse busrondreis ‘Parels aan de Oostzee’ netjes op tijd in Den Bosch zijn opgepikt zetten we koers richting De Lutte vanwaar we onze rondreis ‘Parels aan de Oostzee’ gezamenlijk voortzetten.

Onderweg pikken we nog wat medepassagiers op, we komen ruim op tijd in de Lutte aan om nog even wat te gaan drinken voordat we aan onze rondreis ‘Parels aan de Oostzee’ gaan beginnen.

Onderweg stoppen we bij de beruchte grensovergang bij Marienborn, dit was voordat de Berlijnse muur werd neergehaald de scheiding tussen West- en Oost-Duitsland.

We krijgen ruim de tijd om er wat foto’s te maken om vervolgens onze weg te vervolgen naar Berlijn. Eenmaal in Berlijn aangekomen krijgen we de sleutels van onze hotelkamers uitgereikt. Daarna is het tijd voor het diner.

We hebben nog overwogen om ’s avonds de stad in te trekken maar omdat het al laat was hebben we daar toch maar van afgezien. De chauffeur heeft ons beloofd om de volgende dag een korte stadstour per bus te maken door Berlijn.

Na heerlijk geslapen te hebben is het tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt maken we een korte stadstour door Berlijn voordat we koers zetten richting Polen.

We zien o.a. de Reichstag en we rijden over een weg waar de Berlijnse muur heeft gestaan. Je ziet in het wegdek nog precies de plek waar de muur heeft gestaan. Zo rij je het ene moment in voormalig West Berlijn, daarna in Oost Berlijn en vervolgens weer in West Berlijn. We zetten koers richting Polen.

Grensovergang bij Marienborn

Dag 2 Poznan en Warschau

Nadat we de Poolse grens zijn gepasseerd komen we niet veel later aan in Poznan. In deze stad maken we een tussenstop van een paar uur.

We lopen in die paar uur door de stad heen en gaan wat eten op een plein waar wat muziek word gespeeld. We vervolgen daarna onze weg richting de Poolse hoofdstad Warschau.

Nadat we in Warschau zijn aangekomen maken we te voet o.l.v. een gids een stadstour. Het is een levendige stad met veel mooie gebouwen en pleintjes, ook zien we het nieuwe voetbalstadion van Warschau waar een aantal wedstrijden tijdens het EK voetbal in 2012 zijn gespeeld.

Na de stadstour keren we terug naar ons hotel waar het diner voor ons klaar staat. De volgende dag vertrekken we naar Litouwen om onze rondreis ‘Parels aan de Oostzee’ te vervolgen.

Warschau

Dag 3 Op weg naar Litouwen

Nadat we vanuit Warschau zijn vertrokken rijden we via het noorden van Polen richting de hoofdstad van Litouwen, een reis van ongeveer 450 km.

Onderweg zien we regelmatig mensen langs de kant van de weg zitten die paddestoelen te koop aanbieden. Dit zijn voornamelijk oudere mensen die met de opbrengst van de verkochte zelfgeplukte paddestoelen hun pensioen willen aanvullen.

Nadat we na een redelijk lange reis zijn aangekomen in de Litouwse hoofdstad Vilnius staat het diner voor ons klaar. Na het diner besluiten we om de stad te verkennen, we lopen even door de stad om vervolgens weer terug te keren naar ons hotel.

Dag 4 Stadstour Vilnius

Na het ontbijt is het tijd voor de stadstour. We bezoeken eerst met de bus de kerk van St. Peter & Paul en zien de toren van Gediminas. We zetten vervolgens onze stadstour door Vilnius te voet voort o.l.v. een gids.

Nadat we de meest interessante bezienswaardigheden van Vilnius hebben gezien krijgen we de gelegenheid om op eigen houtje de stad te gaan verkennen. We lopen nog een paar uur door de stad om vervolgens terug te keren naar ons hotel.

De volgende dag vertrekken we naar de hoofdstad van Letland Riga voor dag 5 van de rondreis ‘Parels aan de Oostzee’.

Kerk van St. Peter & Paul

Dag 5 Op weg naar Letland

Nadat we hebben ontbeten zetten we koers richting Letland. Onderweg naar Letland lunchen we om vervolgens de Kruisberg te bezoeken.

De Kruisberg is een heuvel waar duizenden kruizen zijn geplaatst. De eerste kruis werd er al meer dan anderhalve eeuw geleden geplaatst. Het is een indrukwekkende plaats waar we dan ook ruim de tijd krijgen om er rond te lopen en foto’s te maken.

We vervolgen onze weg naar de hoofdstad van Letland. Nadat we halverwege de middag in Riga zijn aangekomen checken we in in ons hotel. We parkeren de bus in de stad en gaan vervolgens te voet o.l.v. een gids de stad verkennen.

We zien hierbij o.a. het Zwarthoofdenhuis, de Dom van Riga en de Petruskerk. Na deze indrukwekkende stadstour keren we terug naar ons hotel voor het diner.

Na het diner besluiten we de stad op eigen houtje te gaan bezoeken. Riga is ’s avonds erg levendig en de gebouwen zijn mooi verlicht. We drinken een biertje op één van de vele terrassen, lopen nog wat rond en keren vervolgens terug naar het Radisson Blu hotel waar we overnachten.

Zwarthoofdenhuis

Dag 6 Op weg naar Estland

Nadat we Riga verlaten hebben rijden we richting Estland. Nadat we de grens gepasseerd zijn komen we niet veel later aan in het kleine kustplaatsje Pärnu.

We maken hier een tussenstop. We krijgen een paar uur de tijd om het stadje te verkennen, we eten en drinken wat op een terras en vervolgen dan onze weg richting Tallinn. Eenmaal in Tallinn aangekomen checken we in in ons hotel.

Pärnu - Estland
Pärnu – Estland

Dag 7 Tallinn

Na het ontbijt maken we een stadstour. We bezoeken lauluvaljak, een plek waar in het verleden grote internationale sterren een concert hebben gegeven. Ook rijden we naar de kust van Tallinn waar de zeilwedstrijden van de Olympische Spelen van 1980 in Moskou werden gehouden.

Vervolgens parkeren we de bus in het centrum van Tallinn en gaan te voet verder. O.l.v. een Nederlands sprekende gids lopen we door de stad en zien we de mooiste gebouwen en plekken van Tallinn.

We zien o.a. de Alexander Nevski kathedraal van binnen en van buiten en kijken vanaf de Domberg over Tallinn heen, een schitterend uitzicht. Nadat we een aantal uren met de gids door de stad hebben gelopen krijgen we vervolgens ruim de tijd om Tallinn op eigen gelegenheid verder te verkennen.

We eten wat op een gezellig pleintje en bezoeken verder o.a. de stadsmuur vanwaar je ook een schitterend uitzicht over de stad hebt. We keren op de afgesproken tijd en plaats terug om naar de haven van Tallinn te rijden vanwaar we onze rondreis ‘Parels aan de Oostzee’ voortzetten.

We nemen plaats op de boot om vervolgens naar Sint Petersburg in Rusland te varen. We hebben van tevoren tegen een meerprijs een buitenhut geboekt, ook hebben we voor alle 4 de overtochten het diner van tevoren geboekt.

Parels aan de Oostzee Tallinn
Tallinn

Dag 8 Sint Petersburg

Nadat we in Sint Petersburg zijn aangekomen moeten we eerst nog door de douane heen. Dit duurt ontzettend lang, eenmaal door de douane rijden we per bus naar het Park Inn hotel waar we inchecken.

Na het inchecken is het tijd voor de stadstour, Sint Petersburg is een enorm grote stad, met ruim 5 miljoen inwoners is het dan ook groter dan bijvoorbeeld Parijs, Rome en Berlijn.

We bezoeken meerdere kathedralen van binnen die er stuk voor stuk prachtig uitzien. Ook stoppen we even bij het pronkstuk van Sint Petersburg, de kerk van de verlosser op het bloed.

Tijdens de stadstour rijden we langs de Hermitage die we de volgende dag gaan bezoeken. Na deze indrukwekkende stadstour rijden we terug naar het hotel voor het diner.

Na het diner maken we nog een stadstour door Sint Petersburg maar dan Sint Petersburg by night. De stad is ’s avonds erg levendig en mooi verlicht, we stoppen af en toe bij een paar mooi plaatsen en keren dan weer terug naar het hotel voor de overnachting.

Kerk van de verlosser op het bloed

Dag 9 Hermitage Sint Petersburg

Na het ontbijt rijden we met de bus eerst nog naar een kathedraal voordat we naar de Hermitage gaan. Ook deze kathedraal ziet er van binnen en van buiten fraai uit.

Nadat we de kathedraal hebben verlaten rijden we naar de Hermitage, het grootste museum ter wereld. We parkeren de bus aan de Neva rivier en lopen naar de Hermitage.

Aangezien de Hermitage zoveel kunstwerken herbergt, meer dan 3 miljoen stuks, is het onmogelijk om deze allemaal te bezichtigen. De Hermitage bestaat dan ook uit meerdere gebouwen, het gebouw dat wij bezoeken heet het Winterpaleis. Dit is het groene gebouw dat aan de Neva rivier ligt.

Eenmaal binnen worden we door onze gids rondgeleid in het immens grote gebouw. De Hermitage ziet er van binnen prachtig uit en herbergt werken van o.a. Rembrandt, van Gogh en van meerdere Vlaamse schilders.

Nadat we een paar uur door de gids zijn rondgeleid krijgen we nog ruim de tijd om op eigen gelegenheid de Hermitage te bezichtigen. Het zijn stuk voor stuk prachtige kunstwerken en kijken dan ook keer op keer onze ogen uit.

Na het bezoek aan de Hermitage maken we een boottocht over de Neva rivier en door de grachten van Sint Petersburg. Na deze boottocht rijden we naar de de haven van Sint Petersburg voor de overtocht naar Helsinki.

De Hermitage gezien vanaf de Neva rivier

Dag 10 Helsinki

Nadat we van de boot zijn gestapt maken we per bus een stadstour door Helsinki. We bezoeken de grootste trekpleisters van de stad waaronder de Rotskerk. Dit is een kerk die in een rots is gebouwd.

We bezoeken de van binnen fraai uitziende Rotskerk en vervolgen onze weg richting het centrum van Helsinki. We stappen uit bij de haven van Helsinki vanwaar we op eigen gelegenheid Helsinki verder gaan verkennen.

We lopen wat rond en gaan wat eten bij een restaurant waar we voor een bescheiden prijs kunnen genieten van een 3-gangen menu. Na nog wat rondgelopen te hebben keren we terug naar de bus om te vertrekken naar de Finse stad Turku.

Hier stappen we op de boot richting de hoofdstad van Zweden Stockholm.

Helsinki

Dag 11 Stockholm

Na de overtocht van Turku naar Stockholm beginnen we met de stadstour. We rijden met de bus o.a. langs het ABBA museum en parkeren vervolgens de bus in het centrum van Stockholm vanwaar we te voet verder gaan.

We bezoeken de belangrijkste bezienswaardigheden in het centrum van de stad en gaan dan naar het raadhuis van Stockholm. In het raadhuis van Stockholm krijgen we een rondleiding, het gebouw ziet er van binnen prachtig uit.

Na nog een souvenir te hebben gekocht zetten we koers richting de Zweedse kustplaats Malmö vanwaar we met de boot richting het Duitse Travemünde varen. Onderweg naar Travemünde varen we onder de beroemde brug tussen Malmö en Kopenhagen door.

Raadhuis van Stockholm

Dag 12 Op weg naar huis

Eenmaal in Travemünde aangekomen zetten we koers richting Nederland. Hiermee komt onze zeer geslaagde rondreis ‘Parels aan de Oostzee’ ten einde.

Conclusie rondreis Parels aan de Oostzee

Ik vond het een zeer geslaagde rondreis, ik heb in 12 dagen maar liefst 8 landen en 7 hoofdsteden bezocht. De mooiste stad vond ik Sint Petersburg alhoewel de andere steden ook zeker het bezoeken waard zijn.

De hotels waren allemaal prima, ook de (buiten)hutten van de boten waren prima te noemen alhoewel de (buiten)hutten van de eerste 2 overtochten minder waren dan de laatste 2. Ook de chauffeur en de gidsen waren prima te noemen.

Vragen en opmerkingen over de rondreis Parels aan de Oostzee

Ben je zelf van plan om de rondreis ‘Parels aan de Oostzee’ te maken en heb je nog vragen en/of opmerkingen na het lezen van dit reisverslag laat dan hieronder een reactie achter en ik zal deze zo spoedig mogelijk beantwoorden.