Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Rondreis Baltische Staten ? Vind hier 8 reisorganisaties

Rondreis Baltische Staten

Rondreis Baltische Staten. 3 kleine landen met 3 indrukwekkende en boeiende hoofdsteden. Lees snel verder voor mijn reisverslag en boek je reis.

De Baltische Staten, 3 landen die bestaan uit Litouwen, Letland en Estland. In 2014 bezocht ik deze 3 landen waarvan ik van tevoren eigenlijk nog maar weinig wist.

Riga, de hoofdstad van Letland heb ik al een keer bezocht voor een vrijgezellenfeest maar Litouwen en Estland ken ik alleen van de atlas.

De rondreis Baltische Staten was onderdeel van de 12-daagse rondreis Parels aan de Oostzee waar ik eerder al een uitgebreid blog over schreef.

Onderaan aan dit blog vind je vele reisorganisaties die een rondreis naar de Baltische Staten aanbieden.

Dag 1  Vilnius

Nadat we vanuit Warschau de grens met Litouwen hebben overgestoken komen we in de loop van de avond aan bij het Comfort hotel in Vilnius waar we meteen kunnen gaan dineren.

Na het diner, het is dan al donker, gaan we de stad verkennen met een paar reisgenoten alleen weten we niet precies waar we moeten zijn voor de mooiste bezienswaardigheden.

Wel zien we een bordje Old Town staan maar we besluiten terug te keren naar ons hotel en morgen met een gids de stad te gaan bezoeken.

Dag 2  Vilnius

Nadat ik goed heb geslapen gaan we met z’n allen ontbijten waarna we de bus instappen en ons opmaken voor een stadstour door Vilnius.

Helaas regent het een beetje maar dat mag de pret niet drukken, we hebben er zin in om het voor ons nog vrij onbekende Vilnius te bezoeken.

Als eerste bezoeken we een kathedraal, de kathedraal is van binnen schitterend afgewerkt en er hangen mooie schilderijen zoals je die in andere kathedralen ook vaak ziet.

Na deze kathedraal bezocht te hebben stappen we de bus weer in richting het centrum van Vilnius waar we te voet verder zullen gaan, onderweg zien we ook nog de Gediminas toren die we helaas niet bezoeken.

Eenmaal uitgestapt leidt onze Duitstalige gids ons door de pittoresque straatjes van Vilnius, het valt mij op dat veel gebouwen in Romeinse stijl zijn gebouwd wat een mooi aanzicht geeft.

Na een tijdje door Vilnius gewandeld te hebben komen we uit bij de Vilnius Cathedral, een mooie kathedraal met een fraaie toren ernaast.

We lopen om de kathedraal heen om een aantal foto’s te maken en gaan dan binnen een kijkje nemen, deze kathedraal blijkt van binnen niet zo fraai als de eerste kathedraal die we bezocht hebben.

Hierna is het tijd voor de lunch, in een straatje nabij de Vilnius Cathedral komen we uit bij de Chocolate house, een restaurantje met vele lekkernijen, ook is er binnen een huiskamer ingericht waarvan werkelijk alles van chocolade is gemaakt.

Na de lunch hebben we nog wat tijd om Vilnius op eigen gelegenheid te bewonderen, we bezoeken in die tijd Old Town en kopen nog een souvenirtje waarna we het hotel weer opzoeken.

Dag 2 van de rondreis Baltische Staten zit er op, morgen gaan we naar de kruisberg en naar Riga in Letland.

Kathedraal in Vilnius

Dag 3  Kruisberg en Riga

Op dag 3 van de rondreis Baltische Staten bezoeken we als eerste de kruisberg, dit is letterlijk een berg van wel honderdduizenden kruizen.

Na de bus geparkeerd te hebben lopen we naar de kruisberg toe dat van een afstandje een mooi aanzicht heeft.

Dwars door de kruisberg loopt een trap, als je deze betreed sta je midden op de kruisberg, een mooi fotomoment.

Na een flink aantal foto’s te hebben gemaakt van de kruisberg verlaten we deze indrukwekkende plek weer en gaan we lunchen bij een nabijgelegen restaurant.

Na deze prima lunch vertrekken we naar Letland en wel naar de hoofdstad Riga waar we in de loop van de middag aankomen.

Na eerst ons hotel (met schitterend uitzicht over Riga) opgezocht te hebben maken we ons op voor de stadstour met gids.

De gids leidt ons naar de mooiste bezienswaardigheden van Riga waaronder de Petruskerk, de Dom van Riga en het Zwarthoofdenhuis, vooral die laatste vind ik persoonlijk een mooi bouwwerk.

Na een aantal uurtjes in het fraaie centrum van Riga te hebben verbleven gaan we weer terug naar het hotel dat aan de Daugava rivier ligt.

’s Avonds keren we weer terug naar de binnenstad van Riga waarbij we als eerste een terrasje opzoeken voor een alcoholische versnapering.

Daarna lopen we nog een tijdje door de binnenstad waarna we ons hotel weer opzoeken voor de overnachting.

Ook deze dag van de rondreis Baltische Staten was er een om over naar huis te schrijven, vooral de kruisberg vond ik indrukwekkend.

Kruisberg in Litouwen

Dag 4  Pärnu en Tallinn

Op dag 4 van de rondreis Baltische Staten staat Estland op het programma, we bezoeken de steden Pärnu en Tallinn.

Na de grens met Estland te hebben overgestoken komen we niet veel later aan in het stadje Pärnu, een klein stadje gelegen aan de Golf van Riga.

Hier krijgen we ruim de gelegenheid om het stadje op eigen houtje te gaan verkennen, Pärnu kent een aantal fraaie gebouwen die het fotograferen waard zijn.

Ook valt het op dat er veel houten huizen zijn. we lopen door het fraaie stadje waarbij we ook het strand aandoen. Hierna pikken we nog een terrasje waarna we weer in de bus stappen richting Tallinn voor het diner en de overnachting.

Pärnu Estland

Dag 5  Tallinn

Op de laatste dag van de rondreis Baltische Staten staat de hoofdstad van Estland Tallinn op het programma, weer een onbekende stad voor mij en ik verheug me er op om de stad te bezoeken.

Gelukkig hebben we dit keer een Nederlandstalige gids, iemand die vroeger in Nederland heeft gestudeerd en zo de taal heeft leren kennen.

Als eerste staat Lauluväljak  op het programma, een plek waar o.a. festivals en concerten worden gehouden, ook o.a. Michael Jackson heeft hier in het verleden zijn opwachting gemaakt.

Daarna vertrekken we naar een plek waar vroeger tijdens de Olympische Spelen in Moskou de zeilwedstrijden werden gehouden, een niet zo heel interessante plek.

Het is tijd om de binnenstad te bezoeken, onze gids leidt ons door de vaak smalle en heuvelachtige straatjes van Tallinn naar de mooiste plekjes van de stad.

Op een gegeven moment komen we op een plek uit waarvan we een mooi uitzicht hebben over de Tallinn.

Verder bezoeken we o.a. de stadspoort, de stadsmuur en een aantal kathedralen in de stad waarna we inschepen voor een bezoek aan Sint Petersburg de volgende dag.

Tallinn Estland

Conclusie

Het is alweer een jaar geleden dat ik in de Baltische Staten ben geweest en ik heb nog steeds geen keuze kunnen maken welke stad ik het mooist vond, Riga of Tallinn.

Duidelijk is wel dat het alle twee mooie steden zijn, ook Vilnius is een aardige stad om te bezoeken maar staat bij mij wel op plek drie.

Ik kan een rondreis Baltische Staten dan ook aanraden voor mensen die van rondreizen houden, hoogtepunten vond ik Riga, Tallinn en de kruisberg in Litouwen.

Probeer als het kan ook Sint Petersburg mee te pakken, een geweldige stad met veel interessante bezienswaardigheden.

Boek je reis

Genoeg inspiratie voor een rondreis Baltische Staten ? Boek je rondreis dan via één van onderstaande reisorganisaties.

ACSIreizen

Baobab

Djoser

Effeweg

Kras

Pelikaan Reizen

Sawadee

Vragen en opmerkingen

Ben je van plan om een rondreis Baltische Staten te boeken en heb je nog een vraag over het blog rondreis Baltische Staten laat die dan hieronder achter en ik zal die zo spoedig mogelijk beantwoorden.