Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Rondreis Italië ? Vind 26 reisorganisaties op Rondreisgids.com

Rondreis Italië

Rondreis Italië. Italië, een populair vakantieland met steden als Rome, Venetië en Florence. In 2011 maakte ik een rondreis door Italië. Lees snel verder.

Italië

Italië is een schitterend land in Zuid-Europa dat de vorm van een laars heeft. In Italië vind je wereldsteden als Rome, Venetië en Florence, het is mede daardoor zeer populair bij toeristen. Het land word jaarlijks dan ook door vele miljoenen toeristen bezocht.

Italië telt ruim 60 miljoen inwoners en is één van de landen die tot de G7 behoort. De hoofdstad van Italië is natuurlijk Rome, andere grote steden in Italië zijn o.a. Milaan, Napels en Turijn.

In 2011 heb ik met reisorganisatie Kras een 12-daagse rondreis door Italië gemaakt. Tijdens deze fantastische rondreis bezochten we o.a. Venetië, Florence, Rome, Vaticaanstad en Pisa. Lees hieronder snel verder voor mijn uitgebreide reisverslag.

Onderaan dit blog vind je reisorganisaties die reizen naar Italië aanbieden.

Dag 1  Rondreis Italië

’s Morgens rijden we naar de opstapplaats nabij Eindhoven. Gelukkig wonen we vlakbij Eindhoven zodat de rit er naartoe niet veel tijd in beslag neemt.

Na enige tijd staat de bus klaar voor vertrek en kunnen we na het inladen van onze koffers instappen. De rondreis Italië kan eindelijk beginnen.

Na een aantal uren te hebben gereden stoppen we bij een wegrestaurant voor de lunch, we zitten dan al in Duitsland. Na goed gegeten te hebben vervolgen we onze weg weer.

Onderweg worden we getrakteerd op mooie uitzichten, de vele kastelen op de bergen geven een mooie aanzicht.

In het begin van de avond arriveren we in Zuid-Duitsland bij het hotel waar inmiddels het diner voor ons klaarstaat. De Duitse keuken staat altijd garant voor goed eten en het diner smaakt dan ook heerlijk.

Na het diner drinken we nog wat en dan is het tijd voor de overnachting in het hotel. Morgen zijn we in Italië waar we in de buurt van de wereldstad Venetië zullen overnachten.

Dag 2

Na het ontbijt vervolgen we onze reis. We rijden door Oostenrijk en stoppen nabij een brug in de buurt van Tirol. Ondanks dat er sneeuw in de berm ligt is de temperatuur er aangenaam.

Vanaf de brug heb je een mooi uitzicht, we krijgen dan ook ruim de tijd om vanaf de brug wat foto’s te maken en om nog wat te eten voordat we onze weg naar Italië vervolgen.

Onderweg genieten we van het Oostenrijkse landschap met zijn besneeuwde bergtoppen, mooie huisjes en kasteeltjes die bovenop een berg staan.

Aan het begin van de avond arriveren we bij ons hotel voor het diner en de overnachting. Morgen gaat de rondreis Italië pas echt beginnen want dan staat Venetië op het programma.

Dag 3  Venetië

Vanaf vandaag begint onze rondreis Italië pas echt, we gaan de wereldstad Venetië bezoeken waar we al zo lang naar uitgekeken hebben.

’s Morgens stappen we in de boot die ons naar Venetië brengt, na ongeveer een half uur varen arriveren we er. Vanaf de boot hebben we al genoten van het prachtig aanzicht dat Venetië vanaf het water heeft.

Eenmaal aan wal begint de reisleidster met de rondleiding door de stad. Het is er dan al ontzettend druk en we moeten goed opletten dat we haar niet kwijtraken.

Ze leidt ons naar de mooiste plekken van Venetië waaronder de Ponte di Rialto, het San Marco plein, het Dogenpaleis en de Basiliek van San Marco.

Tijdens de rondleiding krijgen we bij elke bezienswaardigheid genoeg tijd om foto’s en video’s te maken, ook geeft de reisleidster een duidelijke uitleg bij elke bezienswaardigheid.

Ook zien we de vele bruggetjes en natuurlijk de vele gondels die door de stad varen, een prachtig gezicht.

Later in de middag krijgen we de tijd om Venetië op eigen gelegenheid te bezoeken. Voordat we dat doen gaan we eerst even wat drinken op een terras.

We merken dat de prijs van een drankje enorm kan verschillen, zit je op een toeristische plek dan betaal je een stuk meer voor een glas cola dan dat je 100 meter verderop op een pleintje zit waar bijna niemand komt.

Na het drankje lopen we naar de San Marco Basiliek die we van binnen gaan bezichtigen. Na even binnen te hebben gekeken lopen we naar het balkon vanwaar we een mooi uitzicht op o.a. het Dogenpaleis hebben.

Aangezien we nog genoeg tijd hebben spenderen we de dag met het bezichtigen van de mooiste bezienswaardigheden van de stad.

We keren op tijd terug naar de afgesproken plaats vanwaar de boot weer vertrekt en we ons hotel weer op gaan zoeken voor het diner en de overnachting.

Dag 3 van de rondreis Italië was er een om over naar huis te schrijven, gewoon schitterend.

Venetië

Dag 4  Padova

Op de vierde dag van de rondreis Italië bezoeken we de stad Padova. Padova heeft de eer om het allergrootste plein van Italië te hebben, de Prato della Valle.

Het plein heeft een oppervlakte van maar liefst 90.000 vierkante meter, als eerste bezoeken we dan ook dit plein.

Het is inderdaad een immens groot plein met een ovaalvormige gracht waarlangs vele beelden staan. Middenin de ovaalvormige gracht staat een fontein.

We lopen wat rond op het plein, nemen een aantal foto’s en besluiten dan om op een terrasje wat te gaan drinken, daarna lopen we door naar de Saint Anthony Basiliek.

Dit is een mooie en grote Basiliek met een aantal ronde koepels, ook hier maken we een aantal foto’s van. Verder bezoeken we nog een aantal gebouwen in Padova voordat we ons hotel weer opzoeken.

Dag 5  Siena

Op dag 5 van de rondreis Italië zijn we inmiddels in het schitterende Toscane aanbeland en wel in de stad Siena waar ik eerder al een blog over schreef.

Eerst stoppen we op een plek vanwaar we een mooi uitzicht hebben over de stad, even later gaan we de stad in waarbij het plein Piazza del Campo als eerste op het programma staat.

Een mooi en gezellig plein waar veel terrasjes te vinden zijn, ook staat er een hoge toren en een fontein met de naam Font Gaia.

We vervolgen onze weg door Siena waarbij de volgende bezienswaardigheid de Duomo di Siena is, dit is werkelijk een prachtige kathedraal waar bij de bouw niet is bezuinigd op de afwerking ervan.

Even later keren we weer terug op het Piazza del Campo plein waar we de Torre del Mangia beklimmen. Vanaf deze toren met een hoogte van zo’n 90 meter heb je een prachtig uitzicht over Siena en de omgeving ervan.

Na deze toren te hebben beklommen lopen we de rest van de middag door de straatjes van Siena die vaak omhoog en omlaag lopen waarna we weer terugkeren naar ons hotel.

Een mooie dag van de rondreis Italië waarbij we niet alleen de stad Siena hebben gezien maar ook de schitterende landschappen van Toscane.

siena

Dag 6  Florence

Op dag 6 van de rondreis Italië staat Florence op het programma. Florence staat ook wel bekend als een openluchtmuseum vanwege de vele en prachtige bezienswaardigheden.

We bezoeken als eerst een braderie in de stad voordat we de prachtige gebouwen van dichtbij gaan bewonderen. Na dit korte bezoek aan de braderie vervolgen we onze weg naar het centrum van Florence.

Florence kent vele bezienswaardigheden waaronder o.a. de Baptistery van Florence, de Campanile di Giotto en Palazzo Vecchio die we dan ook allemaal bezoeken, deels onder begeleiding van onze reisleidster en deels op eigen gelegenheid.

Bij mij is meteen al duidelijk waarom ze Florence een openluchtmuseum noemen en we proberen dan ook zoveel mogelijk bezienswaardigheden te bezoeken, onze camera’s maken dan ook overuren.

Aan het eind van de middag keren we terug op de afgesproken plaats waarna we terugkeren naar ons hotel voor het diner en de overnachting. Dit was samen met Venetië tot nu toe de mooiste dag van de rondreis Italië.

Firenze

Dag 7  Assisi

De vakantie is nu halverwege, op dag 7 van de rondreis Italië bezoeken we het stadje Assisi. Op de heenweg ernaartoe zien we een grote stoet mensen richting de stad lopen.

We hebben geen idee wat het is maar het lijkt een soort vredesmars aangezien er een aantal van hen een peace symbool op hun wang hebben getekend.

Ook hebben we vanuit de bus een mooi uitzicht op de Sint Franciscus kathedraal die we even later zullen gaan bezoeken.

Als eerste staat de Santa Chiara Basiliek op het programma die we niet alleen van buiten maar ook van binnen gaan bekijken, een aardige Basiliek maar zeker niet de mooiste en de grootste die we tot nu toe hebben bezocht.

De volgende bezienswaardigheid is de Duomo di San Rufino die van binnen een zeer fraai interieur heeft. Na deze kerk te hebben bezocht lopen we verder door de vaak smalle straatjes en nauwe gangetjes van Assisi.

Als laatste bezoeken we de Sint Franciscus kathedraal, de drukte rondom deze kathedraal is inmiddels dusdanig toegenomen dat er duizenden mensen rondom de kathedraal te vinden zijn.

Na een flink aantal foto’s van de Sint Franciscus kathedraal te hebben genomen vertrekken we weer richting een hotel vlakbij een meertje.

Dag 8  Vaticaanstad

Op dag 8 van de rondreis Italië bezoeken we Rome en dan met name Vaticaanstad, dit is een klein staatje dat in Rome gevestigd is en waarvan de Paus de bekendste inwoner is.

Met de metro komen we in het centrum van Rome en lopen direct door naar Vaticaanstad. Eenmaal aangekomen in Vaticaanstad staan we op het wereldberoemde Sint-Pietersplein.

Ook zien we het balkon waar de Paus een aantal keer per jaar zijn toespraken houd waaronder de bekende Urbi et Orbi die traditioneel met kerstmis uitgesproken word.

Na het bezoek aan het Sint-Pietersplein lopen we naar de ingang van de Sint-Pieter Basiliek. Na enige tijd in de rij te hebben gestaan mogen we naar binnen.

De Sint-Pieter Basiliek is één van de grootste Basilieken ter wereld, je kunt er wel een hele dag aan spenderen om alles goed te bekijken en zelfs dan kom je tijd te kort.

De Sint-Pieter Basiliek heeft van binnen een fraai aangelegde tuin, ook heb je vanuit de Basiliek een mooi uitzicht over de stad.

De Basiliek herbergt vele beelden en andere kunstwerken, ook de vele muurschilderingen, fraaie vloeren en het tot in detail afgewerkte interieur maken de Basiliek tot één van de mooiste bezienswaardigheden die ik ooit heb bezocht.

Na het bezoek aan de indrukwekkende Basiliek bezoeken we nog de Engelenbrug die over de rivier de Tiber gebouwd is en al bijna 1900 jaar oud is.

Na het diner in een Romeins restaurant zit de indrukwekkende dag 8 van de rondreis Italië er op en keren we met de metro terug naar ons hotel.

Dag 9  Rome

Op dag 9 van de rondreis Italië gaan we de wereldstad Rome bezoeken. Na het ontbijt stappen we in de bus richting Rome, een korte rit aangezien ons hotel nabij Rome is.

Als eerste bezoeken we een kleine kathedraal waarna we het Pantheon gaan bezoeken. Dit gebouw dateert al van voor het jaar 0 en werd ongeveer 150 jaar later na een verwoestende brand herbouwd.

Een schitterend gebouw waarvan ik me afvraag hoe ze in die tijd zo’n gebouw hebben kunnen bouwen. Het Pantheon heeft een grote koepel en is van binnen schitterend afgewerkt.

Na het Pantheon vervolgen we onze weg door Rome waar de volgende bezienswaardigheid de Spaanse trappen zijn, een erg grote en vooral brede trap met bovenop een kathedraal.

Na de Spaanse trappen is de Trevi fontein aan de beurt, een grote en vooral mooi afgewerkte fontein die zeer populair is bij toeristen gezien het aantal mensen dat rondom de fontein staat.

Daarna is het tijd voor het Monument van Victor Emanuel II, een ruiterstandbeeld waaraan 20 jaar is gewerkt, daarachter staat een immens gebouw met vele zuilen.

Na dit monument lopen we verder naar het Forum Romanum, dit was vroeger het hart van Rome. Op deze plek staan vele zuilen en triomfbogen uit de Romeinse tijd, veel van de zuilen liggen om en het ziet er een beetje rommelig uit.

Vanaf het Forum Romanum hebben we zicht op het Colosseum die we dan ook gaan bezoeken, helaas is het Colosseum niet meer in een al te beste staat maar gelukkig staat het nog wel overeind.

Het Colosseum is een immens groot bouwwerk waarvan de omtrek meer dan 500 meter is, de bouw duurde 8 jaar en werd voltooid in het jaar 80.

In het Colosseum werden allerlei soorten voorstellingen gehouden zoals gladiatorengevechten en wilde dierengevechten.

Inmiddels is het al laat in de middag en besluiten we om met de gehele groep wat te gaan eten in een restaurantje vlakbij het Colosseum.

Na het bezoek aan het restaurant gaan we terug naar het Colosseum, het is inmiddels al donker. Het Colosseum is ’s avonds mooi verlicht. We maken nog een aantal foto’s van het Colosseum en keren dan weer terug naar ons hotel.

Ook dit was weer een geslaagde dag van de rondreis Italië waarbij we veel van de wereldstad Rome hebben gezien.

Pantheon

Dag 10  Pisa

Op dag 10 van de rondreis Italië bezoeken we de wereldberoemde toren van Pisa. Rond 8:30 vertrekt de bus richting Pisa, een tocht van een paar honderd kilometer die niet verveelt aangezien we door mooie landschappen rijden.

Rond een uur of 1 komen we aan bij de toren van Pisa waar niet alleen de wereldberoemde toren staat maar ook de Duomo Santa Maria Assunta, het Baptisterium en de Camposanto die op zijn beurt weer op het beroemde Piazza dei Miracoli plein staan.

Stuk voor stuk mooie gebouwen waarbij de toren van Pisa zeker niet de mooiste is maar wel de meest besproken, dit komt natuurlijk doordat hij scheef staat.

Dit mag een wonder worden genoemd aangezien soortgelijke torens in het verleden zijn ingestort. Dat de toren van Pisa nog overeind staat is deels te danken aan Nederlanders die het voor elkaar hebben gekregen om de toren een flink stuk overeind te helpen.

We kunnen de toren helaas niet in aangezien we vooraf kaarten hadden moeten kopen. We maken een flink aantal foto’s van de gebouwen op het Piazza dei Miracoli plein waaronder natuurlijk de foto waarbij het net lijkt of we de toren behoeden voor het omvallen ervan.

Later in de middag keren we terug naar ons hotel, hiermee is de rondreis Italië officieus ten einde aangezien morgen de terugreis naar Nederland is.

Pisa

Dag 11

Op dag 11 van de rondreis Italië vertrekken we naar huis, onderweg genieten we van de prachtige dorpjes die in de vallei liggen en de schitterende landschappen.

Eenmaal aangekomen in Zuid-Duitsland staat het diner voor ons klaar, na nog een paar biertjes te hebben gedronken gaan we slapen.

Dag 12

Op deze dag komt de rondreis Italië definitief ten einde, vanaf het hotel in Zuid-Duitsland vervolgen we onze weg richting Nederland waar we nog langs de Lorelei in Duitsland rijden.

De Lorelei is een 132 meter hoge rots die langs de rivier de Rijn te vinden is, we stoppen er bij een dorpje waar we nog wat gaan eten, vervolgens stappen we weer in de bus naar Nederland waar we in de loop van de dag aankomen.

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde rondreis Italië waarin we veel van de Italiaanse historie, cultuur en landschappen hebben gezien.

Conclusie rondreis Italië

Ik vond de rondreis Italië zeer interessant, de vele historische steden en de unieke landschappen spraken me zeker aan.

De reis was goed georganiseerd door Kras en ik heb dan ook niks negatiefs aan te merken op deze reisorganisatie.

Voor mensen die graag rondreizen en nog nooit een rondreis Italië hebben gedaan kan ik dit ten zeerste aanraden, aangeraden is dan wel om buiten het hoogseizoen te gaan aangezien het op sommige toeristische plekken zeer druk kan zijn.

Boek je reis

Ben je van plan om een rondreis Italië te boeken ?

Hieronder vind je 28 reisorganisaties die o.a. rondreizen, stedentrips en cruises naar Italië aanbieden.

ACSIreizen

Van Nood

WTC

Vragen en opmerkingen

Voor vragen en opmerkingen over het blog rondreis Italië kun je hieronder een bericht achterlaten, ik zal deze dan zo spoedig mogelijk beantwoorden.