Druk op enter om de resultaten te tonen of ESC om te annuleren.

Rondreis Noordkaap ? Vind 8 reisorganisaties op onze site

Rondreis Noordkaap

Rondreis Noordkaap. In 2012 heb ik een rondreis naar de Noordkaap gemaakt, geografisch gezien is dit het noordelijkste punt van het vasteland van Europa. Lees mijn verslag.

Introductie rondreis Noordkaap

In augustus van het jaar 2012 heb ik met reisorganisatie Effeweg een fantastische rondreis Noordkaap gemaakt.

De rondreis bracht ons via Denemarken, Zweden en Finland naar de Noordkaap in Noorwegen.

De rondreis duurde 15 dagen en we hebben in die 15 dagen meer dan 6.000 kilometer afgelegd. In die 15 dagen bezochten we o.a. de steden Stockholm, HelsinkiOslo en natuurlijk de Noordkaap.

Onderaan dit blog vind je 9 reisorganisaties die rondreizen naar de Noordkaap aanbieden.

Dag 1

Op de eerste dag rijden we met de auto naar het vertrekpunt vanwaar alle bussen van Effeweg vertrekken naar hun bestemming.

Na eerst een praatje met onze reisgenoten te hebben gemaakt vertrekt onze bus richting Denemarken en is onze rondreis Noordkaap officieel begonnen.

Na ongeveer een klein half uur rijden word onze chauffeur gebeld met de mededeling dat hij wat belangrijke papieren is vergeten, gelukkig zijn we nog maar net onderweg en het duurt dan ook niet lang voordat de papieren zijn nagebracht door een medewerker van Effeweg.

Eenmaal weer op weg duurt het niet lang voordat we bij de Duitse stad Hamburg zijn, rondom Hamburg word flink aan de weg gewerkt en we staan dan ook in een lange file.

Als we Hamburg eindelijk voorbij zijn komen we niet heel veel later bij de boot aan die ons naar Denemarken brengt, na op de boot nog wat gegeten en gedronken te hebben stappen we weer in de bus richting de stad Kopenhagen.

Laat in de avond, het is dan al rond de klok van tien, komen we aan bij ons hotel in de buurt van Kopenhagen. Na het diner roken we nog een sigaret waarna we gaan slapen.

Dag 2

Na het ontbijt vertrekt de bus naar de Deense stad Helsingør, vanaf hier nemen we de boot naar de Zweedse stad Helsingborg, een kleine afstand aangezien we Helsingborg zo zien liggen.

Het duurt dan ook niet lang voordat we in Helsingborg zijn, vanaf hier is het nog een flinke rit naar de Zweedse hoofdstad Stockholm, ongeveer 550 kilometer.

Na eindelijk in Stockholm te zijn aangekomen beginnen we met onze stadstour, als eerste parkeren we onze bus nabij het raadhuis van Stockholm vanwaar we een mooi uitzicht hebben over de stad.

Na een flink aantal foto’s te hebben genomen rijden we verder, we parkeren de bus in de stad en gaan te voet verder.

Onze gids leidt ons naar de mooiste bezienswaardigheden van de stad en geeft ons tijdens de tour tekst en uitleg over Stockholm.

Na een aantal uurtjes in Stockholm te zijn geweest rijden we weer verder naar de ferry die ons naar Finland zal brengen.

Eenmaal op de ferry zetten we onze koffers in onze hutten en gaan we naar de eetzaal voor het buffet, tijdens het buffet genieten we van het mooie uitzicht vanuit de eetzaal.

Na het buffet lopen we nog wat op het dek rond waarna we gaan slapen, we kunnen terugkijken op een mooie dag van de rondreis Noordkaap.

Stockholm Zweden
Stockholm

Dag 3

Op dag 3 van de rondreis Noordkaap staan we al vroeg op, om 6 uur staan we al op het dek om van het prachtige uitzicht te genieten, de vele eilandjes die we passeren en de pittoresque huisjes die tussen de bomen verscholen liggen geven een mooie aanblik.

Nadat de ferry aanmeert in de Finse stad Turku rijden we met de bus naar Helsinki, de hoofdstad van Finland waar we rond een uur of tien aankomen.

Als eerste rijden we naar het Sibelius monument, een apart monument dat een grote toeristische trekpleister van de stad Helsinki is gezien het aantal toeristen dat er rondloopt.

Na dit monument rijden we verder naar het Olympisch stadion van Helsinki, Helsinki was in 1952 gastheer van de Olympische spelen, nabij dit stadion staan een aantal standbeelden van de grootste sporthelden van Finland.

Eén van hen is Paavo Nurmi, een atleet die in zijn carrière maar liefst 9 gouden medailles wist binnen te slepen en daarmee de succesvolste sporter van Finland mag worden genoemd.

Na het bezoek aan het Olympisch stadion is het tijd voor de Rotskerk, een kerk die zijn naam te danken heeft omdat die in een rots is gebouwd.

De Rotskerk is zeker niet de grootste kerk die ik in mijn leven heb bezocht maar wel één van de meest indrukwekkende, vergeet deze kerk niet te bezoeken mocht je ooit een keer in Helsinki komen.

Na deze kerk bezoeken we de kathedraal van Helsinki, een fraai gebouw dat op een plein in Helsinki te vinden is. Met zijn zuilen, groene koepels en een standbeeld voor de kathedraal behoort het tot één van de grootste bezienswaardigheden van Helsinki.

Na al deze bezienswaardigheden te hebben bezocht krijgen we ruim de tijd om Helsinki op eigen houtje te bezoeken, daarna verlaten Helsinki weer en rijden we door naar het Plaatsje Laukaa dat in de middle of nowhere te vinden is.

In onze cottage genieten we van de rust die we hard nodig hebben na weer een drukke dag van de rondreis Noordkaap.

Kathedraal van Helsinki

Dag 4

Op dag 4 rijden we verder naar het noorden, als eerste staat de stad Oulu op het programma, de enigste grote stad in het noorden van Finland.

Oulo ligt aan de Botnische Golf, de stad heeft een aantal fraaie gebouwen. We krijgen de gelegenheid om Oulu op eigen gelegenheid te verkennen waarna we weer vertrekken.

De volgende stop is bij een ijsbreker genaamd de Sampo, hier krijgen we een rondleiding van een Nederlandse gids. Deze ijsbreker heeft als doel de Botnische Golf weer bevaarbaar te maken.

Een ijsbreker beweegt zich in tegenstelling tot andere schepen van boven naar beneden waarmee zo steeds het ijs kapot word gedrukt.

Na deze interessante rondleiding rijden we verder naar de hoofdstad van Lapland Rovaniemi. Nadat we de koffers op onze hotelkamer hebben gezet gaan we eten in een nabijgelegen restaurant.

Hierna lopen we door Rovaniemi waar eigenlijk maar weinig te beleven valt, later op de avond drinken we gezellig met z’n allen een biertje in de bus waarna we gaan slapen.

Ook dit was weer een geslaagde dag van de rondreis Noordkaap, morgen staat een bezoek aan Santa Claus Village op het programma.

Oulu

Dag 5

Op deze dag van de rondreis Noordkaap gaan we de kerstman ontmoeten maar eerst staat een bezoek aan het Arktikum op het programma.

Een mooi en interessant museum dat een goed beeld geeft van het leven in Finland vroeger. Met opgezette dieren, de verschillende soorten klederdrachten en een indrukwekkende video met mooie plaatjes van Finland is het bezoeken van dit museum zeker de moeite waard.

Na ongeveer 2 uurtjes is het welletjes en verlaten we dit indrukwekkende museum om koers te zetten naar Santa Claus Village.

Santa Claus Village ligt precies op de Arctische cirkel, die cirkel is op de grond in het amusementspark aangegeven, ook zien we dat we inmiddels op 2.000 kilometer van Nederland zitten.

In dit park woont de kerstman, we bezoeken het gebouw waar hij verblijft, gaan met hem op de foto en lopen dan verder door het park waar een gedeelte is ingericht waar o.a. wigwams te bewonderen zijn.

In het park zijn meerdere souvenir winkels en eetgelegenheden te vinden. Ook is het mogelijk om hier alvast je kerstkaarten te schrijven die dan vlak voor kerstmis worden verstuurd.

Na een aantal uurtjes verlaten we het park en zetten we koers richting Ivalo waar we gaan dineren en overnachten, ook dag 5 van de rondreis Noordkaap kan de boeken in als een geslaagde dag.

Arktikum museum
Het Arktikum museum

Dag 6

Op deze dag bezoeken we als eerste het Siida museum in Inari, een openluchtmuseum met de Sami bevolking in de hoofdrol.

In dit museum zie je hoe de Sami bevolking vroeger leefde, een mooi museum met o.a. volledig ingerichte huisjes omgeven in een schitterende natuur.

Ook is er een overdekt gedeelte waar o.a. sleeën en kano’s worden tentoongesteld, ook de mooie plaatjes van Finland in dit museum mogen natuurlijk niet ontbreken.

Na dit museum vertrekken we richting Noorwegen waar de volgende stop het plaatsje Honningsvåg zal zijn. Onderweg zien we vele rendieren waarvan sommige midden op de weg lopen.

Ook genieten we van de prachtige vergezichten die Noorwegen rijk is. Niet veel later komen we aan in Honningsvåg waar we het hotel opzoeken.

Later op de dag rijden we naar de Noordkaap, dit is geografisch gezien het meest noordelijk puntje van het vasteland van Europa.

Onderweg zien we een groepje fietsers waarvan we later vernemen dat ze helemaal vanaf Polen op de fiets naar de Noordkaap zijn gereden, een tocht van meer dan 1.000 kilometer.

Eenmaal bij de Noordkaap aangekomen te zijn is de temperatuur inmiddels gedaald naar waarden van net boven het vriespunt.

Als eerste bezoeken we de Nordkapphallen, een museum dat o.a. een souvenirwinkel en een bioscoopzaal herbergt. Na deze bezocht te hebben lopen we naar buiten.

Buiten staat het wereldberoemde symbool van de Noordkaap, ook kun je vanaf hier de middernachtzon zien. Helaas zien we die niet, hiervoor hadden we onze reis eerder moet boeken.

Na met het symbool op de foto te zijn gegaan verlaten we de Noordkaap weer maar voordat we dat doen krijgen we eerst nog een certificaat mee die aantoont dat we daadwerkelijk op de Noordkaap zijn geweest.

Nadat we weer bij ons hotel in Honningsvåg zijn aangekomen zoeken we niet veel later ons bedje weer op voor de overnachting.

Dag 6 van de rondreis Noordkaap was een mooie dag met het bezoek aan het Siida museum en natuurlijk de Noordkaap.

Symbool van de Noordkaap
Het symbool van de Noordkaap

Dag 7

Op dag 7 van de rondreis Noordkaap en de 2e dag in Noorwegen bezoeken we het plaatsje Alta wat bekend is vanwege de duizenden jaren oude rotstekeningen die er in 1972 zijn gevonden.

Als eerste bezoeken we het kleine museum in Alta waarna we de rotstekeningen gaan bewonderen, via een houten pad gelegen in een schitterende natuur word je langs al deze rotstekeningen geleid.

Na deze prehistorische rotstekeningen te hebben gezien drinken we nog wat op het terras van het museum en vertrekken we richting de universiteitsstad Tromsø.

Tromsø is een mooie stad met o.a. een grote brug, een Poolmuseum en een ijszeekathedraal, als eerste gaan we dineren in ons hotel waarna we de stad te voet op eigen gelegenheid gaan verkennen.

Tromsø is ’s avonds mooi verlicht en tijdens het Noorderlichtseizoen levert dit mooie plaatjes op, helaas hebben we de rondreis Noordkaap buiten dit seizoen geboekt.

Na de stad met zijn mooie haven te hebben verkend lopen we weer terug naar ons hotel voor de overnachting, morgen gaan we naar de Lofoten.

Tromsø

Dag 8

Op deze dag staat de eilandengroep Lofoten op het programma maar eerst bezoeken we nog de ijszeekathedraal van Tromsø, helaas is deze gesloten, wel kunnen we een aantal mooie plaatjes schieten van deze kathedraal.

De Lofoten zijn uitgeroepen tot de op één na mooiste eilandengroep ter wereld, bij aankomst op de Lofoten word bij mij al meteen duidelijk waarom.

De besneeuwde bergtoppen, vele watervallen, traditionele roodgeverfde houten huisjes en prachtige vergezichten maken de Lofoten tot één van de mooiste plekken op aarde.

Na ons hotel in Svolvaer te hebben gevonden en het diner gaan we Svolvaer verkennen, we komen al snel uit bij een oorlogsmuseum dat we dan ook gaan bezoeken.

In dit oorlogsmuseum vind je o.a. wapens van het Duitse leger die zijn verzameld na de oorlog en hier worden tentoongesteld.

Later keren we terug naar ons hotel voor de overnachting en zit dag 8 van de rondreis Noordkaap er op.

De Lofoten

Dag 9

Dag 9 van de rondreis Noordkaap brengt ons als eerste naar het Vikingmuseum, een indrukwekkend museum waarin je goed kan zien hoe de Vikingen vroeger leefden.

In dit museum vind je o.a. klederdrachten, gereedschappen en natuurlijk de traditionele Vikinghelmen, ook bezoeken we een echt Vikingschip waarin we plaats mogen nemen.

Na een paar uur vertrekken we weer en rijden we naar het plaatsje Henningsvaer, een mooi plaatsje met (houten) smalle straatjes en huizen die op palen aan het water staan.

Na hier wat gegeten te hebben keren we terug naar het hotel voor het diner en de overnachting en zit dag 9 van de rondreis Noordkaap er op.

Vikingmuseum

Dag 10

Op dag 10 van de rondreis Noordkaap verlaten we de Lofoten en gaan we als eerste naar het Poolcirkelcentrum, onderweg genieten we nog van de prachtige natuur op de Lofoten.

Eenmaal bij het Poolcirkelcentrum te zijn aangekomen gaan we naar binnen, hier vind je opgezette dieren waaronder (ijs)beren, ook is er een oorlogsmonument nabij het Poolcirkelcentrum.

We verlaten dit centrum weer en rijden naar het hotel in Mosjøen met een prachtig uitzicht voor het diner en de overnachting.

Norway

Dag 11

We zitten alweer op dag 11 van de rondreis Noordkaap, vandaag staat de stad Trondheim op het programma. Trondheim is de voormalig hoofdstad van Noorwegen.

Eenmaal in Trondheim te zijn aangekomen bezoeken we als eerste de Nidaros kathedraal, hier worden traditioneel de Noorse Koningen begraven.

Na het bezoek ervan verlaten we de van binnen en van buiten fraai uitziende kathedraal en trekken we verder de stad in waarbij we als eerste de houten huizen op palen bezichtigen die aan de Nidelva rivier staan.

Daarna lopen we verder door de stad en bezoeken we o.a. een shopping mall, helaas zit de tijd er op en keren we terug naar de bus en rijden we naar ons hotel voor de overnachting.

Kathedraal in Trondheim

Dag 12

Vandaag rijden we verder naar het zuiden van Noorwegen waar Lillehammer als eerste op het programma staat, Lillehammer is bekend vanwege de Olympische Spelen die er in 1994 werden gehouden.

Onderweg naar Lillehammer bezoeken we nog snel even een staafkerk, staafkerken, die in Noorwegen veel te vinden zijn, zijn vaak rond de 800 jaar oud.

Eenmaal in Lillehammer bezoeken we de skischans waar op dat moment een nationaal team van wie ik het land niet meer weet aan het trainen is.

Niet veel later vertrekken we weer en rijden door naar Hamar waar we het we het stadion bezoeken waar de schaatswedstrijden worden gehouden.

Na hier een aantal foto’s van te hebben genomen rijden we door naar Oslo voor het diner en de overnachting.

Lillehammer

Dag 13

Op dag 13 van de rondreis Noordkaap staat de hoofdstad Oslo op het programma. Als eerste bewonderen we het Åkershus.

Na hier een aantal foto’s van te hebben genomen bezoeken we het raadhuis van Oslo, hier worden we ongeveer een half uur door een gids rondgeleid.

Daarna staat het beeldenpark van Gustav Vigeland op het programma, een indrukwekkend beeldenpark dat één van de grootste trekpleisters is van Oslo.

Na hier een tijdje te hebben rondgekeken bezoeken we het Koninklijk paleis, precies op dat moment is er de wisseling van de wacht gaande.

Een indrukwekkend gebeurtenis dat vele toeristen trekt, na de wisseling van de wacht besluiten we om ergens wat te gaan eten.

Daarna lopen we door het centrum van de stad, bezoeken een aantal winkeltjes en trekken dan naar de boulevard van Oslo vanwaar je een mooi uitzicht hebt.

Na op de afgesproken tijd weer bij de bus te zijn aangekomen vertrekken we naar het hotel net buiten Oslo, ook dit was weer een mooie dag van de rondreis Noordkaap.

Het Raadhuis in Oslo

Dag 14

Op deze dag verlaten we Noorwegen en rijden we langs de kust van Zweden naar het hotel in de omgeving van Kopenhagen.

Dag 15

Helaas de laatste dag van de rondreis Noordkaap, we verlaten het hotel en rijden terug naar Nederland, we kunnen terugkijken op een schitterende rondreis.

Conclusie van de rondreis Noordkaap

Mijn conclusie van de rondreis Noordkaap is dat het een schitterende rondreis is waarbij je vele dorpen en steden bezoekt en onderweg kunt genieten van de schitterende natuur, vooral in Noorwegen.

Een rondreis Noordkaap is dan ook aan te raden voor mensen die van stedentrips houden afgewisseld met een schitterende natuur.

Wel moet je veel reizen om al deze plekken te bezoeken, ruim 6.000 kilometer hebben we afgelegd gedurende de rondreis Noordkaap.

Boek je reis

Voor een rondreis Noordkaap klik je hieronder op één van de links van de reisorganisaties.

ACSIreizen

Pelikaan Reizen

Peter Langhout

Vragen en opmerkingen

Voor vragen en opmerkingen over het blog rondreis Noordkaap kun je hieronder een bericht achterlaten, deze zal dan zo spoedig mogelijk door mij worden beantwoord.